torsdag 14 juli 2016

Rosen 'Rosenholm'...



Den växer nästan så att man hör hur det knakar. Bladverket är friskt och grönt och hur mycket det än har regnat så står den pall. 'Rosenholm' måste jag säga är en underbar ros. Dock nästan ingen doft men...Gillar man rosenromantiken så bjuder den verkligen på det. Den hör till Wichurana gruppen, precis som 'New Dawn', remonterar och kan bli mellan 2-4 m.


Hos oss växer den på en båge där man går in i den lilla köksträdgården och växthuset.


Den är lika fin när man går åt andra hållet. Har blomtäckta 50-60 cm långa skott som hänger ner på båda sidor av bågen, även mot norrsidan.


Och nu sitter jag i lusthuset och njuter av den då honungsrosen har blommat klart.


All gott! Milla






2 kommentarer:

  1. Sån vacker ros! Liknar lite Astrid Lindgren i blomman... Dofter kan man ju faktiskt vara utan på en del rosor...Om de är så fina som denna. De flesta andra man har doftar ju!
    Njut!
    Hälsar Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Milla! Jag bor i Blekinge, mellan Ronneby och Karlskrona. Zon 2, men nära zon 1.
    Jag har börjat leta efter rosa, friska klätterrosor för en rosenbåge. Jag undrar över en sak. Lars-Åke Gustavsson skriver i "Rosor för nordiska trädgårdar" att man ska klippa bort blomklasarna så fort de blommat färdigt. Det låter lite besvärligt. Gör du det? Hur når man?
    Tack på förhand!

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla