onsdag 20 maj 2015

Att skrutta runt...

Men vet ni vad tiden springer! Skralt med bloggtid och maj försvinner, än en gång, förbi i ett huj och helst av allt vill man bara ligga under ett blommande fruktträd och njuta av all den vackra blomsterfägringen, doften och humlesurret. Blott en önskedröm dock. I en annan värld kanske eller i en annan tid. För här stimmas det runt från det ena stället till det andra. Mycket rensa rabatter, skära kanter, plantera blommor, flytta växter men även klippa gräs... Nu skulle man ju kunna tro att jag är lagom mätt på allt vad trädgård heter när man dunsar ner i sin egen efter en lång dag ute i alla andras små paradis. Så är oftast icke fallet. Om kvällen bjuder på solsken, vindstilla (!!! Inte ofta på Västkusten ska ni veta!!!) och koltrastsång ifrån taknocken är det min stund på jorden. Att planlöst få skrutta runt i min egen hage, vattna några törstiga vänner, dra ett och annat ogräs, klippa den lilla gräsmattan, kanske plantera något smått och sen avsluta yttertrappan i kvällssolen med ett glas rosé och bara slappa. 









Idag var det just en sådan underbar kväll. Trött i kroppen segade jag mig ur bilen och såg en hägrande soffa framför mig. Men ett par glada tulpaner i kvällssolen ropade välkommen hem och gav mig precis den lilla energikick som behövdes. Med mat i magen njöt jag sen en stund av skruttandet, vattnandet, klippandet och dragandet.



Fjärilsviolen 'Freckles' ljuvligt söt. Försökte driva upp själv men det blev ingenting med dom. 
Tur att det finns färdiga plantor att köpa...





De nya vita tulpanerna, som jag inte ens kommer ihåg att jag planterade i höstas, badar i ett hav av förgätmigej. Kan man bli annat än lycklig av en sådan vy när man sitter på yttertrappan!?



Mycket som ligger i startgroparna. Nu väntar vi bara på värmen!




Blir en tidig kväll känner jag nu. Är nog förhållandevis lättvaggad:-)

Njut av resten av denna onsdag i maj 2015!

Stora trädgårdskramen!
Milla

12 kommentarer:

  1. Så vackert det är hos dig! Underbara bilder, mycket som blommar. Ja man kan undra vart värmen är.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. De där sköna kvällarna i Maj är guld värda. Allt blir så vackert i kvällssol och om man får lyssna på koltrastens serenader under tiden så är livet alldeles underbart. Vackra bilder från din fina trädgård/ Titti

    SvaraRadera
  3. Jaaa, mer skruttarunttid till trädgårdsfolket. Låter som en bra paroll! Fina bilder. Förstår att du myser.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  4. Så fint i din trädgård, förstår att du inte vill gå in. Struttarunt och njut.
    Ha det gott! Marika

    SvaraRadera
  5. Åh! Underbara bilder tagna i ett fantastiskt ljus!
    Igår eftermiddag bytte jag kontor mot trädgård. Tog energi, gav energi.
    Ja, på kvällen fanns en trötthet som också rymde lust... (Jodå, somnade också tidigt =o))
    kram
    Katarina

    SvaraRadera
  6. Mycket fint lockande. Nog bra att du inte valde soffan
    De ljusblå på bild nr fem, otroligt söta. / Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de söta Britt! Phlox divaricata - blåflox. Är rätt svag för flox...
      kram Milla

      Radera
  7. Heja! :) Klart man ska 'skrutta runt'! :) Bra uttryck! :) Tack för din kommentar hos mig! Kul att du gillar korstörnet med (men det visste jag väl nästan! ;)) Jo, jag skulle nog varit tydlig på att berätta att det var Stångbys filial i Märsta vi var på! Ända ner till Stångby hinner jag inte så här års! Men jag vill gärna åka dit någon gång! Ha det skönt i runtskruttandett! :) Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, jag tänkte att du varit på en riktig långutflykt. Nä tiden räcker inte direkt för några större utsvävningar så här års...men till hösten kanske😉
      kram Milla

      Radera
  8. Ja tänk vad en tulpan kan göra för humör och energinivåer. Så fina bilder från din trädgård, om inte tulpanerna hade kickat dig så hade vi kanske inte fått se dem och du hade blivit sittande i soffan. ;)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Alltså, vilken trädgård du har! Fantastisk!
    Och sen måste jag säga att jag blev grön av avund att du ska iväg till Toscana. Du behöver ingen med dig som kan bära ditt bagage eller nåt annat......Jag är så inne på Toscana nu att allt annat bleknat. Det var första gången för mig, har du varit där förut? Vi hade Florens som bas, hyrde bil och åkte runt, inga direkta avstånd, lättillgängligt och bra. Och förödande vackert.....och lugna och coola italienare, skillnad mot de södra delarna. Usch, nu fick jag reslängtan!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är första gången till Toscans. Ska bli helt underbart och jag läääängtar. Vi ska till Volterra och utgå där ifrån. Tips från min mans kollegor i Italien. Det ska vara "beautiful"😅 där, enligt dom. Det räcker att titta på Ernst så är man såld.
      Ha en härlig pingst!
      Kram Milla

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla