tisdag 19 augusti 2014

Mästocka ljunghed...

Det är trevligt att vara ute på jobb i trakter man inte befinner sig i så ofta. Härom dagen ledde mig tillfället förbi Mästocka ljunghed. Passade på att stanna till för en kort promenad. Tyvärr bjöd dagen på ganska blåsigt och mulet väder men det hindrade inte några små tappra humlor att flyga från blomma till blomma.


Sen läste jag på informationstavlan på plats att ljungheden sannolikt är den enda i Sverige i oförändrat skick och som vårdas på gammalt vis. Dels genom ständigt bete (tror att det brukar vara de söta Highland cattles som går där) och dels genom bränning vart åttonde år på våren. Detta sätt gynnar vanlig ljung, klockljung och ginst, som blommar här.


Här växer också bl a cypresslummer och mosippa, som annars hör till sällsyntheterna i vår del av landet. Reservatet är på ca 71 ha och väl värt ett besök i juni när ginsten ger heden en guldgul färg eller som nu när det är alldeles lila.




Är du intresserad och vill läsa mer så klicka här och här.

Ha det gott vänner!
Kram Milla

1 kommentar:

  1. Intressant! Skulle jag absolut vilja besöka när mosippan blommar. Synd att jag inte kände till Mästocka i juni när jag passerade. Hade varit roligt att uppleva ginsten också, men nu lägger jag detta på minnet.
    Tack för tipset!
    Anette

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla