lördag 22 februari 2014

Trädgårdsfärger - svart

Nu blir jag nog diskvalificerad...svart var väldigt knixigt. Ingen 'Black Molly' pensé eller mycket svart överhuvudtaget. Men svarta vinbär måste väl räknas?;-)



Praktrudbeckian 'Goldsturm' har väldigt vackra fröställningar på hösten, även i frostnupen utformning.



Koltrasten, svart som...kol...har haft mycket "brye" men att käka upp all vår fallfrukt. Det var skönt det, för mig, för jag var för lat för att plocka upp alla. 'Signa Tillisch' hade ett höjdarår nämligen. Men fåglarna har rensat marken och allt är borta. Tack för hjälpen!




Finlands vita ros har oerhört vackra svarta nypon. Som grädde på moset när blombladen fallit av.


Jag har dekorationsmålat möbler, brevlådor och bruksföremål i många år. Ett favoritmotiv har varit vallmon med sina svart fläckar på kronbladen och de fina svarta pistillerna.


Vinbärssnäckor har vi gått om...bruna, beiga och svarta. Ibland blir jag tokig när jag går på trädgårdsgången om det regnat och de är överallt. 


En morgon på golfbanan i somras låg den här vackra huggormen och solade sig på tee.


På våren föds de - alla ljuvligt söta lamm hos kusinen på landet. Vita och svarta. Att borra ner näsan i den mjukaste päls man kan tänka sig är ljuvligt.


Som uppvuxen ute vid kusten är tallen ett viktigt inslag i miljön runt omkring mig. Doften, barren på marken och de vackra brunsvarta stammarna. 


Hos bästa Ellan hittar man de här fina fågelholkarna. Hon är en hejare på att snickra och fixa och bra att ha till hands när det gäller trädgårdsprojekt med spaljéer mm. Nu går jag här hemma och bryr min hjärna med om jag ska måla mina odlingslådor i samma röda färg som fönsterna på huset eller med den här snygga svarta färgen eller inte alls...Ellan säljer grönsaker och har så klart en avundsvärd och jättefin köksträdgård med bl a hallonstöd och skyltar målade i denna svarta matta snygga färgen. Säkert något äggtempera. Hon brukar blanda själv, inga halvmesyrer här inte..Måste kolla upp detta.


Sist men inte minst. Vad vore vi trädgårdsmänniskor utan den brunsvarta myllan?! Att köra ner näven i fin kompostjord är lycka!

Jaha, mina vänner, roligare än så här blev det inte. Hoppas på bättre flyt nästa vecka!
Men vill ni kolla in mer svart kika in hos Charlotta.
Önskar er en riktigt härlig helg! Jag ska ut på äventyr! Ska bli kul!!

See you!
Milla

12 kommentarer:

  1. Alldeles underbara svarta bilder. Huggormsbilden var ju häftig. Bland annat.

    SvaraRadera
  2. Riktigt fina bilder.
    Huggormar gillar jag inte men din bild är riktigt fin.
    Så söta lammen är.

    Trevlig Helg

    SvaraRadera
  3. Det var ju massor med svart! Snyggt med de där svarta nyponen. Ormen scrollade jag snabbt förbi........inte min favorit! Ha det så gott. /Anette

    SvaraRadera
  4. Det där var ju massor av svart så det förslår. Du tänkte nog som jag tror jag men upptäckten av svart var härlig tyckte jag.
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga bilder.
    Jag hade aldrig sett en huggorm förrän i somras då min katt hade ätit upp halva... Den där såg ut att ha det bättre än den jag såg..

    SvaraRadera
  6. Riktigt fina bilder, Koltrasten och Nyponet, är snyggt, den slingriga saken gillar jag inte.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Tycker du lyckades skrapa ihop riktigt många fina svarta saker, en del riktigt ulliga o gulliga andra lite mindre gulliga:-)

    SvaraRadera
  8. Fantastiskt vackra bilder - intressant med svarta nypon!

    SvaraRadera
  9. Huggormen såg ut att vara rejält stor och fläskig, jag är glad att de jag stött på i mina dagar var både små och ynkliga. Ormar har en förkärlek till att hålla till på gödelstackar, och jag jobbade i ett travstall när jag var yngre.
    De svarta nyponen var läcker, visst inte om att de fanns.
    Svarta vinbär har jag gott om i trädgården, gillar inte att äta dem men jag gör hur god saft som helst av dem. Har faktiskt fyra liter i frysen, man kanske skulle ta och göra en omgång saft så vi klarar oss ett tag igen.
    Ha en fin söndag!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  10. Du har verkligen hittat svart på alla håll i din trädgård. Djur och växter om vartannat. Jättefint!

    SvaraRadera
  11. Underbara svarta inslag från din trädgård.....ormen kan jag dock vara utan....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  12. Så mycket fina svarta motiv du hittat i din trädgård! Häftigt med svarta nypon och jag gillar bilden med tallstammarna lite extra.=)

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla