söndag 9 februari 2014

Trädgårdsfärger - grå

Nej, grått odlar jag inte mycket hemma i trädgården. Och det som möjligen finns har tyvärr inte fastnat på bild. Men livet består ju utav mer än bara blommor, t ex päronträdets vackra gråa bark.



Höstanemonens ludna grå knoppar är ju i och för sig oemotståndliga 
och även ett helt hav av taklök:-)

 


Nere vid  havet hittar man massor utav snäckor av olika slag.

  
Ett litet grått paket med gråa snören.


 Pynt i lusthuset finns det gott om och snygga zinkvattenkannor skulle man vilja ha gott om...



De här "kompisarna" intog vårt vedförråd i somras. Gud, vad de surrade runt huvudet och blev riktigt skitsura när vi skulle ta bort deras fort (ett mästerverk javisst men, men...). Den argaste gick till och med till attack och stack mig på halsen.  Då hade de satt sin sista "pära" ska ni veta. Kriget bröt ut!


Oj, nu behöver jag kyla av mina känslor efter det minnet känner jag. 
Då passar det ju bra med kall istapp:-)



Vad skulle jag göra utan sten i min trädgård?! Jag använder dem till att bygga upp och pynta rabatter med, lägger dem i dammen, använder dem att trampa på och som singelvariant på gångar och biluppfart, några fula men praktiska betongplattor under soptunnan och sist men inte minst tegelstenar i lusthus, växthus och till min murade damm. Ja, ni hör ju själva. Sten är oumbärligt! Och det innebär ju då att grått är en oumbärlig färg i haven. Den tonar ner, ramar in och håller ihop.

Ha en skön söndagskväll!

Kram Milla







































































11 kommentarer:

  1. Ohh, så fint du sammanfattat grått! Det är ju faktiskt en helt oumbärlig färg som du säger om man tänker på alla stenar och hur fint grått faktiskt lyfter fram andra färger. Trädens bark glömmer man ofta bort konstigt nog, men det är ju ofta konstverk i sig.

    Tack för titten på fina bilder och ha en bra vecka

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder på ditt gråa. Billan gillade jag skarpt.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Visst är grått fint i trädgården, även om det inte är i växtform. Jag har också massor av sten och små berg. Dessutom är alla blomlådor och krukor i zink. Jag har min farmors gamla zinkkanna också. Hon var född på 1890-talet så den är riktigt gammal och hur tung som helst. Ha en fin vecka. Anette

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga bilder på temat Grå!
    Det var ju kul med just denna färg eftersom jag nu kom på att grått är stommen i min trädgård, vad vore trädgården utan sten och betong?!
    Så mycket underbart fint du visar här, en inspirationskälla att återkomma till, tack för det!
    Ha en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  5. Vackra bilder. Så här på bild blir det grå väldigt fint. Annars är det ingen färg man uppmärksammar.
    Vad blev det av den nya rabatten som blev till hux flux?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha, ha jo den blev jättefin. Återstår att se till våren om det kommer igen. Har petat ner massa lökar ska bli spännande att se:-)
      Kram Milla

      Radera
  6. Det går nog inte att undvika grått i trädgården ens om man skulle vilja. Bättre att försöka se skönheten i den i stället. Du har verkligen sköna bilder på det grå i din trädgård.

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  7. Grått är väldigt vackert och naturligt och jag tycker man känner ett stort lugn av färgen grå.
    Vad roligt att du vill vara med i Vårteckensutmaningen i år igen, den kommer bli allt annat än grå =)
    Ha det fint!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder... det grå framhäver de andra färgerna...
    Det grå paketet med grå snören ... såå fint! Och det lavklädda trädet... naturligt grått i varje trädgård utan att man tänker på det...

    SvaraRadera
  9. Härliga gråa bilder...så vackert...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  10. Fina bilder! Utan stenar ingen trädgård = sant. Och stenar ska helst vara grå :) Tittade på den fina 'paisley' rabatten också. En riktigt himmelsplantering.

    Kram, Carina

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla