söndag 22 december 2013

Adventsutmaning - Fjärde advent...


Fjärde advent - oj vad tiden springer fort. Jag känner att det mesta är färdigt med julklappsinköp, julmat, pyntande och annat som hör till. Idag (och imorgon) är det en njutningens dag. Är riktigt skönt. I köket har amaryllisarna slagit ut alldeles lagom till jul. Båda stänglarna på en gång. Maffigt!
På köksbordet blommar en vit julros. Tack Birgitta, för den gåvan!

Granen står så grön och grann i stugan och lyser med det varma gula sken, som bara en gammal antik julgransbelysningen med glasljus kan ge. Doftar gott gör den granna granen också!
På grenarna hänger bland annat de engelska kulorna, som jag införskaffade i min ungdom då jag var au pair i London. De hör liksom till och samsas med röda glaskulor, halmsaker, svenskt flaggspel, lite mordernare pynt av fattigmanssilver och glitter. Glittra ska det till jul!

I vårt hus spelar musik en väldigt stor roll. Det spelas skivor, piano, klinkas gitarr och sjungs både i kör och hemma. Min kör (WiPå-kören) har haft många roliga och stämningsfulla uppträden i advent både i kyrkan, tillsammans med Laholms manskör, på ålderdomshem och med Engelholms storband. Härligt! Det är en otrolig energikick att sjunga!
Musik ja, jag är även en julmusiksnörd...När jag var liten hade vi bara två jul LP-skivor. En svensk, inte så kul historia, och julskivornas julskiva "White Christmas" med Bing Crosby. Det är musik full av nostalgi och värme från barndomens jular när syrrorna och jag pyntade så det stod härliga till. Vi fick hålla till nere i 70-talets populära samlingsplats, gillestugan, där hemma. (Mamma fick väl halvt spader när vi drog fram vårt krimskrams, kan jag tänka mig. Hon pyntade där uppe och vi i källarvalven. Väldigt diplomatiskt och förståligt). Men vi klagade inte utan där kunde vi härja på bäst vi ville med gran och ett julbord med krubba och tomtar i  skidbacke gjord av bomull. Allt i en salig blandning. Pappa hade, väldigt modernt på den tiden, byggt in högtalare i väggarna så rummet fylldes utav "Bingans" underbara röst till en raspig LP-skivas sound. Oh, ljuvliga minnen! Om jag har skivan idag? Så klart! I tre cd versioner! Och det är den första jag spelar till advent.
På jul cd hyllan står även en annan familjefavorit, nämligen Michael Bublés "Christmas". Bäst, tycker ungarna, är "Cold December Night". En CD jag rekommenderar.
Gå gärna in på adventsutmaningsikonen uppe till höger så kan ni få fler tips och tankar från bloggvärlden. Nu ska jag griljera skinka och avnjuta den på vörtbröd med redi' skånsk senap till!
En riktigt, riktigt  GOD JUL önskar jag er!
Njut av familj och vänner, ät och drick gott och sätt på lite mysig julmusik i bakgrunden.
Det kan inte bli bättre!
Många kramar
Milla

3 kommentarer:

  1. Wow, vilken vacker amaryllis! Jag älskar också musik och nu i juletider så är det mest Peter Jöbacks julskiva som går på repeat =)
    Hoppas du får en riktigt fin fjärde advent och en riktigt God Jul med för den delen!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Ett härligt "juligt" inlägg från dig idag. Och du verkar ha det mesta klart inför julen.
    Vill bara önska dig en riktigt fin julhelg.

    SvaraRadera
  3. Vad fint du skriver om julen förr och nu. Önskar att den blir riktigt bra även om den är grön.

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla