onsdag 31 juli 2013

En högtidstisdag - med luktärtor och pappöron...


Igår var det dagen med stort H!
Det vill säga den stora högtidsdagen! Först firade vi söta kusin Matilda på hennes 20-års dag. En blomsterbukett fick hon med rosor och ljuvligt doftande luktärtor.
 
Ni vet väl...ju fler man plockar desto mer blommar hon.



På sena eftermiddagen var det sen dags för nästa kalas. Min moster Ulla fyllde 80 år. Ett gardenparty bjöds det på med fantastisk mat, musik och sång. Då jag skulle hålla i sångdelen fick jag ju också bestämma vad den skulle innehålla. Därför "hyrde" jag in min dotter Emma på gitarr och sånghjälp samt svågern J-O på trumpet och körde några klassiker. Tack för det stödet!
 

Lilla moster (jo, hon är ganska kort i rocken...) sjöng visor och skrattade.
Ok då, är nu hon med på bild så får väl jag också offra mig (min man står bakom mig i skrivande stund och undrar hur lågt en människa kan sjunka...)
 
Jag vet, det ser för j-t ut! Fast jag får väl bjuda på den (lär väl inte få några nya uppdrag efter detta dock..) och övrig släkt ska vara tacksam...det fanns andra bilder att välja bland. Men jag lovar, har du inte sjungit denna innan så gör det (har klart bättre effekt ju senare på kvällen den sjungs:). Inte ett öga kommer att vara torrt. Man skrattar nästan ihjäl sig för det är verkligen ingen vacker syn...(jag är ju typ ett levande exempel på det!)
Ha en riktigt härlig onsdag! Själv ska jag på fest med alla mina sommarhemvändande bästisar och deras familjer! Ska verkligen bli supermysigt!
 
PS. Glömde förresten! Moster Ulla har även något annat gemensamt med mig. Hon älskar också luktärtor och det var faktiskt precis vad hon köpte för sin allra första lön när hon var ung. En stor bukett ljuvligt doftande luktärtor!

 
Kram
Milla

 
 
Ni behöver en 5 liters plastpåse till mössa
2 snapsglas i plast som ögon
2 små papptallrikar med utskurna skåror för öronen
samt 2 sockerbitar till tänder
 
 Här är texten

1. Sätt plastpåsen på huvudet
Mel. Du borde köpa dig en tyrolerhatt


Nu har vi skaffat oss en rolig hatt
Bara därför att, locka fram ett skratt
Man skulle kunna tro att vi fått fnatt
För att få det lite glatt


2. Sätt på pappöronen
Mel. Små grodorna


Små festisar, små festisar är lustiga att se
Små festisar, små festisar är lustiga att se
Så gulliga öron av papper hava de
Så gulliga öron av papper hava de


3. Sätt sockerbitarna under läppen
Mel. Love me tender


Flabb med tänder, flabb med smil,
gör att man bli nice
Nu det händer, det blir stil
på vårt lilla face


4. Sätt på plastögon
Mel. Leende guldbruna ögon


Stirrande gloende ögon!
Har jag förälskat mig i!
Stirrande gloende ögon, med djup som man drunknar uti!



 
 
 

                                               


                                                  
 

 




 

2 kommentarer:

  1. Haha underbart! Den sången måste jag knycka och köra på en fest framöver =)
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Underbar! - är du! Ja, denna sång är hur rolig som helst!Tur att inte jag hamnat på bild! Men...kan du, så kan jag också!
    Vilka underbara Luktärtsbilder! Älskar Luktärtor! = barndomskänsla!
    Kram Lena

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla