söndag 19 maj 2013

Vårteckensutmaning 11 - Sisten ut...





Nu kommer mitt elfte vårteckensinlägg, som även får avsluta spaningen från södra Halland. Efter några dagar med 27-28 graders värme har allt fullkomligt exploderat och våren har övergått i försommar. Päron och äpple blommar. Gräset växer så det knakar och måste klippas flera gånger i veckan. Syrenerna har börjat slå ut. Häggen blommar också(det finns inget "mellan" hägg och syren nu för tiden...). Aklejan lyser i rosa, blått och vitt lite varstans i rabatterna. Trädgårdslivet är med andra ord på topp och naturen är sagolikt vacker! Men mitt i detta vackra växer ju som bekant även ogräset. Maskrosorna trotsade både asfalt och grus och lyste som små solar utanför staketet. Härligt ute på ängarna men inte hos mig. Blev till att ligga på alla fyra och spendera några lördagstimmar på att rensa.







Idag hade värmen övergått i regn och betydligt svalare temperatur. Då kändes det skönt att maskrosorna för stunden var eliminerade och att jag med gått samvete kunde mysa med en bok i lusthuset medans regnet smattrade på taket. Lusthuset är vår lilla oas i trädgården där vi gärna sitter själva men även med goda vänner och njuter av livet och ett glas vin.
 
 
Lusthuset är lika stort som en friggebod så det krävdes inget bygglov. Golvet och de uppmurade väggarna är byggt av rivningstegel från ett hus, som brann ner i centrala Laholm. Jag råkade gå förbi under röjningsarbetet och frågade om det gick bra att ta lite tegel. Det gjorde det och det räckte till vårt hus.
 
 
Jag har en granne, som är galen i loppisar och auktioner. För några veckor sedan kom hon med den här kaminen och tänkte att den kunde kanske passa oss. Man använder vanlig lampolja och den värmer riktigt bra. Blir perfekt om kvällarna blir kyliga. Glad blev jag och nu pryder den sin plats så där lagom sliten och rostig.


 
 
Jag odlar inget i lusthuset utan njuter bara av pelargoner och annat blomster.

 

Hoppas ni får en riktigt skön söndag kväll! Här laddar vi för VM-final i hockey även om det känns rätt bakvänt att spela hockey när det nästan är sommar ute.
 
Kram
Milla

Som vanligt hittar ni ju andra på spaning efter våren på Annicas blogg. Klicka på bilden!
 









 
 

4 kommentarer:

  1. Ja här ser man att våren har övergått i försommar. Till och med ett lugnt och vackert sommarregn får vara med på bild. Det är bara att glädjas år hur allting frodas igen. :)

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart lusthus du har, det uppfyller verkligen kriteriet, lust!
    Där får du lust att leva och uppleva!
    Tack för denhär våren, jag kör en vecka till i hopp om att få med liljekonvaljblomningen
    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder du har tagit! :) Det ser verkligen hemtrevligt ut hemma hos dig! :)

    SvaraRadera
  4. Japp, det var den värmeböljan det och nu har det återgått till mer vanliga temperaturer här och så regnar det. Men det regnet kom passligt eftersom jag hade planterat lite.

    Tänk en lärkhäck! Det hade varit något det. Och den vart inte kal inpå grenarna förstår jag utan var fin, ullig och gulligt....

    Agneta kramar

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla