söndag 12 maj 2013

Vårteckensutmaning 10 - Den stora förvandlingen...

Så kom den då - den efterlängtade värmen. Och med den trädgårdens totala explosion. Regnet som föll gjorde sitt till och nu gäller det att hänga med i svängarna. Njuta som bara den!
Vi har varit på en tripp till Stockholm i några dagar. När vi kom hem idag såg till och med A, som ju bekant inte delar sin hustrus intresse för trädgård, att "jäklars vad det har växt i rabatterna!". Härligt (och kryss i taket att han såg det...), det stämde verkligen. Körsbäret blommade och björken var grön, Rosen som jag var osäker på om den var död var tyvärr verkligen död. Den pallade inte fler långa vintrar.
 Plötsligt syntes allt så tydligt. Innan vi åkte iväg hade jag hunnit få ordning på odlingslådorna och petat ner lite frön. Sallat och rödbetor till exempel.









Sparrisen som jag flyttat blev så glad över sitt nya hem att den tagit ett glädjeskutt. Gurkan växer så det knakar. Förra året blev det omslag i vädret efter planteringen och ganska kallt. Det gillade inte gurkplantorna. Hoppas på bättre tur detta året.















 
Jag skrattade gott när jag tittade bort mot rabarberna. Himmel och plättar! Bilden till vänster tog jag i onsdagskväll. Nu hade hela locket lyft sig av rabarberskottens kraft. I morgon måste jag verkligen ut och plocka de ljusa fina stjälkarna. Det vankas med andra ord paj eller något annat mumsigt!!
Och här står de här kompisarna och undrar var jag har tänkt att plantera dem?
Måste kanske gräva nytt...
Hallå! På fyra dagar har min strutbräken, Matteuccia struthiopteris, gått från en liten brun klump till dessa ljuvliga blad. Även om de stora bladen är maffiga så är de som läckrast när de vecklar ut sig.
Den röda sockblomman, Epimedium x rubrum , har slagit ut.
I fjol köpte jag en liten planta guldrams, Uvularia grandiflora, när Hallands trädgårdsförening hade växtmarknad. Nu blommar den så fint med flera stänglar. Så ljuvligt söt är hon, även kallad sorgeklocka.
 Den gamla pionen i söderläget på framsidan har stora blomknoppar. Den slår ju snart ut...
 
Faktum är att det går inte att lämna hemmet någon längre stund vid denna tiden på året. Då finns risk för att missa något som man gått och längtat efter hela vintern.
Här gäller det som sagt, att njuta varje sekund!
 
Hoppas ni får en underbar vecka!
Kram Milla
 
Fler vårteckensutmaningar hittar ni på Annicas blogg. Klicka på bilden.
 
 

6 kommentarer:

  1. Hej, förstår att ni trädgårdsfantaster måste gripas av mild panik när allt sker på en gång, för hur ska man hinna med?
    Men så är det ju varje år, och som tur är har vi foton som förevigar det som går så snabbt förbi. Härligt att kunna börja skörda snart!
    Ha en fin pingstvecka, i pörtet vankas nässelsoppa idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nässelsoppa! Vad gott! Det gjorde alltid min mormor. Blev riktigt sugenn nu när du nämnde det.
      Ha en fin vecka!

      Radera
  2. Att sockblomman blommar så fint! Jättefina blommor. Och sorgeklockan är ju så vacker. Jag måste återigen upprätta en lista med önskeväxter, jag gör det ibland men sen glömmer jag att jag har den!
    Och så har du som jag, en egen liten plantskola, fast din är mycket finare än min. Ordning och reda är det här!
    Härliga bilder.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Ja, nu går det verkligen fort både i trädgårdarna och ute i naturen, träden blir gröna på bara några dagar tycks det! Vackra blommor du har i din trädgård!
    /Caroline

    SvaraRadera
  4. Men vilka härliga bilder! Har du växthus? Eller hur gör du med Sparrisen? Har du den inne till det blir varmt nog ute? Ska nämligen börja så lite smått så där i år för första gången. Verkligen inspirerande bilder! Ha det gott!

    SvaraRadera
  5. Jag hade glasögon på mig..;-)

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla