onsdag 1 maj 2013

Kosläpp och knäckebröd...

Vilken underbar första maj vi haft idag! Solen sken från en klarblå himmel och kvicksilvret släpade sig upp till åtminstone 10 grader. Kören har sjungit majsånger på trappan till Skottorps slott, där även en annan högtidsstund begav sig. Nämligen årets ko släpp (nu menar jag då inte av kördamer utan riktiga djur...)! Tusentals människor hade lockats dit för att beskåda detta. De ystra djuren skulle ut på sommarbete och hoppade av glädje över att få se grönt gräs och höra fågelkvitter. De ser för härliga ut! Klumpiga och smidiga på samma gång liksom...
 
I min barndom tillbringade jag mycket tid på landet hos mina morföräldrar. Jag älskade att vara med då korna släpptes ut på våren efter en lång vinter i stallet. Då stod de ju dessutom alltid uppbundna så det måste ha känts extra fantastiskt att få sträcka på benen och galoppera ut i hagen när den dagen äntligen kom. Vi fick stå och mota dem för somliga blev som värsta blindstyret och höll på att springa rakt in i stängslet i ivern över att få komma ut (eller var det kanske så att de blev bländade av det ovana och starka ljuset, stackarna...). Härliga minnen!
 
Väl hemma igen efter denna trevliga upplevelse överfölls jag av riktig bakiver. Därför rördes kvickt och lätt ihop min väninna Jeanettes mumsiga knäckebröd. Prova själva vet jag! Super enkla och försvinnande goda! Receptet kommer här!
 
 Må så gott!
 
Kram
Milla
JEANETTES KNÄCKE
  
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl linfrön
0,5 dl sesamfrön
0,5 dl pumpakärnor
 
1 dl majsstärkelse
1 dl majsmjöl (Oldas eller Risentas)
 
0,5 dl solrosolja
2 dl kokande vatten
 
Flingsalt att strö över
 
.
1.  Blanda frön och olja.
2.  Häll i mjölet och blanda.
3.  Häll på det kokande vattnet och blanda väl.
4.  Kleta/tryck ut smeten på ett bakplåtspapper, så tunt att den täcker hela plåten.
5.  Strö över lite flingsalt.
6.  Grädda mitt i ugnen på 150 grader, i cirka 1 timme och 10 minuter.
 
Bryt i små bitar och njut med någon smarrig ost. Eller ät som det är...det gjorde jag och det tog slut innan jag hann plocka fram någon ost...
 
Lycka till!
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ja, det beryktade "Helvetes-Knäcket" hinner ju knappt landa i burken, innan det är slut...Vilken hit det blivit! Tack Jeanette och din teaterkompis ;-)

    SvaraRadera
  2. Hejsan Milla!
    Vad roligt att ha hittat hit till din fina blogg.

    Kul med ko-släpp :=)
    Det betyder väl ändå att våren är här för att stanna :=)

    Det där knäckebrödet är supergott.
    Smakade det hos en vännina för första gången förra sommaren och nu bakar jag det själv lite då och då, mums.

    har lagt till din blogg i min bloggrulle så jag inte missar dina inlägg :=)

    Önskar dig en fortsatt trevlig vecka!

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla