onsdag 22 maj 2013

En ny rabatt blev det...

För ett tag sedan rapporterade jag om den tomma kvadratmetern i en av mina rabatter. Jag undrade vad jag skulle fylla den med?! Nu blev det dess bättre inget större bekymmer eftersom det räckte med tre växter då min m2 krympt till en liten fläck när allt annat runtomkring växt så det knakat.
 


 Samtidigt stod jag med lådor fulla av perenner, som skrek efter att få komma ur sina små krukor och bre ut sina rötter i rejäl mylla.
 Vad göra?? Jo, jag fick ju helt enkelt gräva mig en ny rabatt! Slog till med en mitt på gräsmattan.
Det har liksom saknats en där...
 
 Den blev inte så stor men alldeles tillräcklig för övriga i familjen. Åtminstone de som älskar gräs!
Tror dessutom att den blir en bra vägg som döljer växthuset (man vill ju inte se hela trädgården på en gång) när den är fylld med växter. Jag har planterat ner bl a vit rudbeckia, honungssalvia och några gräs. Ska ha en klätterros också men än så länge får luktärtorna slingra sig upp för armeringsnätet. Grästorvorna som jag grävde upp använde jag upp och ner vända till en kulle för att få till lite höjd i rabatten. Jorden är från komposten då jag tömde den. Fyllde även på med en del kogödsel. Armeringsnäten fick jag i höstas av en god vän, som ändå skulle kassera dem. Det enda jag köpt är fem störar, vilka kostade ca 150 kr samt kogödsel. Nu är det bara att hoppas att allt växer till sig och täcker jorden så fort som möjligt. Ska bli spännande att se hur det blir. Återkommer i sommar så får vi väl se då. Resten av perennerna får jag försöka placera ut här och där eller ge bort helt enkelt. Perfekta gå bort presenter!
 
 Ha en fin vecka!/Milla
 

2 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut man kan aldrig få för många rabatter;) Så härligt när trädgården börjar växa till sig igen efter den tunga vintern.
    Ha det bäst
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Vilka bulliga härliga rabatter du har och den nya kommer säkerligen att snart bli lika fin. Väldigt fint med armeringsnätet där! Hade blivit lite för litet med ett av mina flätade pilstaket! Oh, har du en kusin som kan fläta pil, häftigt! För det är ju tekniken man är efter, hur man gör en snygg knut osv.
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla