fredag 31 maj 2013

Disporum flavens...

 
 
I fjol på trädgårdföreningens årliga växtmarknad införskaffade jag mig en skogsväxt från Korea, nämligen en Disporum flavens. Nu till min lycka blommar den jättefint och plantan har vuxit i omfång. Den sprider sig med ritzomer, underjordiska utlöpare, som sticker upp ett par cm utanför blomstängeln. Vet inte vad den heter på svenska. Den kanske inte har något svenskt namn ännu? Men på engelska heter den Yellow Fairy Bells. Fint! Plantan blir ca 50 cm hög, växer upprätt med nickande små ljusgula blommor. Den trivs i halvskugga/skugga bland mina ormbunkar, hostor och andra lundväxter.


2 kommentarer:

  1. Marianne Olsen31 maj 2013 kl. 23:46

    Det är verkligen roligt att följa dig i bloggen.

    SvaraRadera
  2. Fin fint! Inte så förjust i gula blommor (ännu) men det kanske kommer? Vacker är den iaf!

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla