tisdag 26 mars 2013

Ingen vår i England heller...

Om jag trodde att jag skulle möta våren i East Sussex i södra England fick jag tji. Dagarna bjöd på gråväder och som mest några plusgrader. Varje morgon som syrran och jag rullade upp rullgardinerna svävade snöflingor i luften. Påskliljorna hade precis börjat att slå ut. Engelsmännen är precis som vi, deppade över att våren lyser med sin frånvaro och växtligheten är en månad på efterkälken. Men! Detta hindrade inte oss utflykts hungriga från att ge oss iväg på små dagsturer. Brighton, Lewes och Sissinghurst Castle stod bland annat på schemat. Dock ska jag börja med att visa lite foto ifrån min goa väninnas fantastiska hus och trädgård.




Utsikt ifrån vårt sovrum ner mot the sunken garden. Det stora vintergröna trädet är en  inflyttad amerikan, nämligen en kungsmagnolia, Magnolia grandiflora, med blommor stora som tefat. När det beger sig vill säga.
Det nakna trädet till höger är ett fikonträd.
 I tegelmuren, som omgärdar den här delen av trädgården, hittade jag även den här fina dekorationen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Svällande kamelia knoppar och ljuvliga blommor. Många, stora fantastiska buskar växer runt huset.
 
Julrosor, så klart!
 
Vintertrötta sittplatser som även de väntar på solen!
Stora uteplatsen, eller pation, som ligger rakt i söder med rosenrabatt framför och en svalkande pool intill. Här klättrar blåregnet tillsammans med spaljerade päronträd upp mot fasaden. Stora lavendelbuskar svämmar över plattorna. Ni kan ju bara förställa er hur härligt det är att sitta här en sommardag i dallrande hetta.
 
Och yes, en jätte rosmarin. Lovely!
Jag hittade en liten söt blå iris.
Jaha, det var några bilder...hoppas ni är sugna på fler...
 
Milla

3 kommentarer:

  1. Usch vad tråkigt våren har verkligen kommit vilse knappt den har hittat till Medelhavet:( Hoppas du hade en trevlig resa ändå, trädgårdar är alltid ett lyckopiller oavsett väder.
    Vill passa på att säga att du har en jättefin blogg, älskar dina headerbilder.
    Ha en skön påsk!
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Åh, vad jag skulle vilja ha en sån där mur runt tomten !!!!! Vill ha !
    Ser ett program på 8:an som jag nu inte kommer på vad det heter....men de renoverar en herrgård & en trädgård någonstans i England. Så mysigt & kul att se !
    Underbara bilder ! Suck, när kommer våren ?
    Må så gott & ha en härlig påskhelg !
    Kram Anki

    SvaraRadera
  3. Känner att jag är där....! Du e duktig med kameran,min vän!!!
    Påskpuss!!

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla