tisdag 19 februari 2013

Magnolians knoppar...

Nu kan man passa på att driva blommande kvistar inne. Jag skulle testa en ny sekatör och gjorde därför ett klipp i min praktmagnolia, Magnolia x soulangeana  som står utanför ytterdörren.

 
Med längtan har jag väntat på att något ska ske. Så igår, äntligen! Det mjukt ludna och skyddande höljet har börjat att lossna och fram tittar de rosa kronbladen.
 
 
Tänk att en liten knopp kan veckla ut sig till en sådan praktfull blomma!
 
 
Det dröjer ännu några dagar innan knopparna är helt utslagna. När den blommar utomhus på våren så är det alltid under en vansklig tid då frostnätterna fortfarande lurar runt hörnet. Flera år har jag fått skydda den med en odlingsduk under frostnätter. Den är inte så stor ännu så det är fortfarande möjligt. Men skulle jag missa och det har frusit på natten så är blommorna förstörda dagen efter - brunfläckiga och fula.
 
 
I år ska jag därför lura frostnätterna! Jag tjuvstartar och njuter av vårens ankomst inne i kökets varma och trygga famn.

2 kommentarer:

  1. Härligt när det knoppas du lägger väl ut bild när den slagit ut?
    Ha det bra
    Madde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det! Ska vara redo med kameran när det är dags.
      Kram
      Milla

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla