måndag 3 december 2012

Vad gör man en snöig dag?

Vad gör man en snöig och kall dag när trädgården gått i vintervila och julen står för dörren? Jo, först tar man en kopp kaffe, tittar ut och njuter av att det överhuvudtaget snöar! Detta fenomen är vi nämligen inte bortskämda med i södra Halland. Vanligtvis töar det bort innan man hinner säga jippie! Sen är det bara slask och elände kvar. Nu är förvisso många väldigt nöjda med slaskscenariot. Men jag personligen älskar snö. Det, tillsammans med adventsstjärnor, lyser upp i det deppiga december mörkret. Denna gång har vi kanske dessutom turen att det får ligga kvar några dagar...
Men som sagt, vad gör man då? Jo, bakar lussebullar så klart! Här är ungarnas favoritrecept på lussebullar (kanske inte så konstigt med tanke på allt sött som är i...). Jag gör vanliga lussekatter också (till mig), för de kan jag inte leva utan.
 Håll till godo!
Carinas lussebullar med vit choklad
2 kuvert saffran
1 sockerbit
50 gr jäst för söta degar
200 gr smör
5 dl mjölk
1 1/2 dl vit sirap
1 ägg
1/2 tsk salt
17-18 dl vetemjöl
Fyllning
100 gr smör
200 gr vit choklad
Topping
1 ägg
1 nypa salt
1 dl flagad mandel
florsocker
1. Stöt saffranen med sockerbiten i en mortel.
2. Smula jästen i en degbunke. Smält smöret och rör i mjölken. Värm tills det blir fingervarmt. Häll degspadet över jästen, rör om så det löser upp sig.
3. Tillsätt saffran, sirap, ägg, salt och mjöl. Arbeta degen väl.
4. Låt det sedan jäsa övertäckt i ca 1 timme.
5. Dela degen i två delar, kavla ut var del till en rektangel på ca 45x30cm. Bred smör på. Riv chokladen grovt och strö över hela.
6. Rulla ihop degen (som när man gör vanliga kanelbullar) och skär i ca 3 cm breda bitar. Tag en sax och klipp två jack i var bit. Lägg bitarna lite omlott som en mini, minifläta. Lägg i bullformar eller direkt på bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta, 25-30 min.
7. Vispa upp ägget med en nypa salt, då blir det mer lättflytande. Pensla bullarna och strö över mandeln.
8. Grädda i 225 grader, ca 5-7 min.
9. Sikta över florsocker vid servering.

Så här mumsiga blev dom! Kvällsfikan räddad...

2 kommentarer:

  1. Tack för receptet
    Nu har jag också bakat, bara smakprovningen kvar
    Rika

    SvaraRadera
  2. Hej snäckan!!
    Det här måste jag testa!! Ser ju urläckert ut!
    Trevlig helg på dej!
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla