tisdag 13 november 2012

En underbar trädgårdsresa till England...

 
Igår gick jag igenom en diger fotohög som jag samlat på mig genom åren. Bland cd-skivorna hittade jag två stycken märkta "England 2008". Blev alldeles lycklig och tänkte att detta var verkligen en underbar resa som jag gjorde tillsammans med mina pluggkompisar på trädgårdsmästarutbildningen på Norrviken. Såhär tänker jag därför nu. Eftersom allt är novembergrått och vi ändå bara går och väntar på advent, kransar och julblommor så tar jag under väntans tider med er på en tripp till mitt underbara England och delar med mig av de trädgårdar vi besökte.
 
I februari 2008 var det en konferens i Båstad om "Träd i när och fjärran"och vi som studenter var inbjudna att deltaga samt stå för servicen denna dagen. Flera kunniga föreläsare var där bl a Peter Thoday. Peter är en stor trädgårdsprofil i England och gjorde för många år sedan en TV-serie för BBC om den Viktorianska Trädgården, för den som kanske kommer ihåg. När vi berättade för Peter om vår förestående klassresa till England och framför allt Cornwall blev han eld och lågor och sedermera vår ciceron under resan. En fantastisk människa som hade kontakter överallt, villigt delade med sig samt ordnade så vi fick träffa rätt personer och se trädgårdar som annars inte varit öppna för allmänheten.
De olika målen på vår resa kommer inte i "resordning" utan vi börjar på
 
The Eden Project i Cornwall.
 
Vi fick först en rundvandring av en av de ansvariga för Eden och han förklarade hur alla växter kommit på plats och hur dessa mycket speciella växthus konstruerats. 
Detta är ett jättestort turistmål i Cornwall där även Peter varit involverad. Omgivande planteringar och de gigantiska växthusen eller egentligen biomer innehåller en otrolig mångfald av växter. Biom är ett annat ord för vegetationsområde och på Eden har man i det första växthuset skapat en djungel och i det andra en medelhavsmiljö.
Palmer, bananplantor, hängbroar och fantastiska blommor...



 Fuktigt, fuktigt och svettigt, svettigt!!
Sen gick man vidare till det betydligt svalare medelhavsområdet...
 Här doftade det av lavendel, rosmarin och andra kryddväxter. Skönt att kunna andas...



 
Nästa gång ses vi i The Lost Gardens of Heligan.
Ha en skön tisdag kväll!

1 kommentar:

  1. Ser fantastiskt ut! Skönt o drömma sig iväg emellanåt i höstmörkret!
    Ses imorgon!
    Klem
    Annika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla