lördag 27 oktober 2012

Vintern knackar på...

 
Imorse vaknade vi sydhalläningar till en underbart frostkall och solig morgon! Vinterna hade försiktigt knackat på dörren. Vet inte om vi vill öppna den riktigt ännu utan nöjer oss nog med försmaken av krispigt hög och klar luft.
 
Tur att växthuset är städat och de sista tomaterna räddade.
Där inne står nu bara den gamla trädgårdsstolen och drömmer om den sommar som var.
Det ser ut som om någon pudrat buxbomen med florsocker.
'Louise Bugnets' sista knopp.
Den lilla nävan som var så fin härom dagen hade fått ge vika för frostens järnhand.
 
 

 För två år sedan när vi hade vår strängaste vinter på många, många år (vi är inte så vana vid det här nere i södra Sverige...) och snön låg i drivor, hade fåglarna det mycket besvärligt. Jag köpte hur mycket frö som helst. I mitt lilla (väldigt "lilla") prydnadsapelträd satt det en morgon en väldigt fasanhöna och mumsade på de små äpplena. Trädet är fasligt klent så det svajjade åt höger och vänster av fågelns tyngd. Det såg så roligt ut men hon gav minsann inte upp. Är man hungrig så är man! Jag klipper inte ner något på hösten utan perennerna får stå kvar med alla sina fröhus, vilket uppskattas av småfåglar. Sen är det fint också tycker jag. Förena nytta med nöje!
De vill ju förstås även ha annat gott som kokosfett, äpplen och nötter. Var rädd om de små i vinter så har ni full rulle i trädgården till sommaren också.
 
Ha en riktigt härlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla