tisdag 2 oktober 2012

Hemresa över slätten en vanlig måndag...

Bildliga betraktelser över hösten som vilade fuktigt och tungt över Laholmsslätten igår. På vägen hem ifrån nästan-sista-gräsklippningen-för-i-år jobbet stannade jag till hos mina föräldrar. Nu var de tyvärr inte hemma så jag tog en liten promenad i trädgården och hittade glädjande nog de sista gula hallonen...och åt upp dem. Förlåt, men de gick inte att motstå... 
 
Under tak stod lådor med den bärgade äppelskörden.
 
    
 I växthuset dignade det av gröna druvor. Lite, lite sura dock...
 
 
Då inget kaffe vankades så gav jag mig av hemåt över den höstdisiga Laholmsslätten...
 
 
Lite vemodigt med den svarta myllan men "pärebönnerna" (jag vet det låter skumt men sån är dialekten i södra Halland, på en del håll i alla fall...) är väl nöjda nu när knölarna är upptagna och vem klarar sig en hel vinter utan "päror"?? Inte jag!
 
 
Utmed vägen växte underbara stora och härliga vitkålshuvud! Var bara tvungen att stanna!
 
 
  
På fältet mittemot växte det grönkål i långa raka rader. Grönkålen med skinka är ett måste för oss sydhalläningar till jul. Recepten skiftar ifrån stuga till stuga och ingen är den andra riktigt lik.
Men mammas är förstås allra bäst!
 

Stopp igen! En katsura fångade mig med sin sagolika nästan självlysande höstskrud! Går man under den kan man känna doften av kakor. I Norrvikens trädgårdar står det en jätte katsura i den japanska trädgården. Knotig och dan doftar hon underbart en vacker höstdag om man har äran och lyckan att vara där just då.
 
 
 Väl hemkommen var jag rätt nöjd efter en dags arbete med att tända en brasa och slänga mig på soffan med Allt om trädgård som syrran lagt åt mig på trappan. Hösten är härlig! Brasor likaså!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla