tisdag 16 oktober 2012

Den nakna jungfrun...

 
Hemma hos mina föräldrar blommar just nu tidlösan (Colchicum autumnale) mitt i gräsmattan. På håll kan man nästan förväxla den med höstkrokus. På våren och sommaren kommer de elliptiskt formade bladen och först när de vissnat ner fram i september visar sig den söta lila blomman. Det är troligtvis därför som den kallas för den nakna jungfrun.
Hela växten är giftig som sjutton och framför allt då fröna. Nåväl, fjolårets frökapslar var se länge insamlade och låg i en påse som jag har sått idag, återstår att se om det gror till våren?!
Jag provar att så nu på hösten så får fröerna en naturlig stratifiering under vintern. Med stratifiering menas att man ger fröna en köldperiod för att de ska kunna gro. De flesta perenna växter som lever i ett tempererat klimat behöver en period av kyla för att gro. Man kan göra detta manuellt i kylskåp men som sagt jag testar, ut med dem i snön (om det kommer någon)över vintern...
Jag har lagt dem i och täckt dem med fuktig sand, ställt skuggigt och sen täckt med fiberduk. Detta för att inte djur ska komma åt eller fröogräs kunna hitta in.
Sen återstår att se om det händer något till våren??!
 
 


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla