måndag 24 september 2012

Trattkantareller så långt ögat kunde nå...

Igår var det en sådan där smågrå dag och regnet som fallit under natten ville inte torka upp utan gjorde trädgården syrerikt höstfuktig. Vad gör man då en sådan smågrå, syrerik och höstfuktig söndag? Egentligen hade jag i tankarna planerat en heldag i trädgården. Utemöblerna skulle in, lusthuset städas, rabatterna rensas och för att inte tala om allt ogräs utanför staketet. Men, lusten inföll sig inte riktigt och då blir det inte mycket uträttat...

Istället tog familjen en varsin korg och begav sig ut i svampskogen. Trattkantareller stod på agendan! Vi har ett favorit ställe (som delas med flera andra tyvärr...), som är stort och där det oftast växer mycket, mycket trattisar. De har ju gudskelov en otrolig växtkraft och brukar räcka till alla. Det är bara det att nästan varje år har det, till vår stora förtret, oftast hunnit någon annan före oss och tagit de stora svamparna...Så icke i år. Vi var först! Vilken lyckokänsla! Så mycket svamp, det tog aldrig slut. En hel del smått också som får växa till sig någon vecka. Men på en timma fick vi ändå ihop 15 liter. Räcker till många goda soppor och grytor i vinter. 

Med risk för att snart vara en matlagningsblogg så känner jag mig ändå nöden tvungen att dela med mig av favorit receptet på trattkantarellsoppa. Detta är grundreceptet som min goda granne tillika fantastiska kantarell-plockar-experten Bitte förärat mig med. Jag har gjort det många gånger nu och kommit fram till att ta extra allt av det mesta. Men det är förstås en smaksak. Prova dig fram tills du hittar din favorittouch och jag lovar, du blir inte besviken (ej heller eventuella gäster). Rött vin och lite gott bröd till rekommenderas. Smaklig spis!

                  
               
 
Trattkantarellsoppa
ca 4 pers
3-4 dl trattkantareller
1 klick smör
1 liter grönsaksbuljong
1 msk tomatpuré
1 1/2 - 3 dl vispgrädde (snarare 3...)
1 msk ädelost (jag brukar köpa en Kvibille vanlig- eller gräddädel)
1 tsk citronsaft
salt peppar
persilja
Fräs svampen i smöret. Häll i buljongen och låt det småputtra en 1/2 timme. Smaksätt med puré och ost. Koka i 5-10 min. Häll i övriga ingredienser. Strö över persilja och servera.


1 kommentar:

  1. Nu har vi också varit o plockat o plockat o plockat. Jag kunde bara inte sluta. Här blir det trattissoppa på längden o tvären hela vintern lång........./Rika

    SvaraRadera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla