onsdag 12 september 2012

Lyxiga hösthallon...

Nu är de goda hösthallonens tid här. Plantorna har jag fått av kompisen Marianne så sort har jag ingen aning om. Men goda bär är det - och stora! Högväxta plantor också för den delen. I våras slog jag ner några gamla hässjestörar och snodde grova snöre mellan för att försöka stötta plantorna och få hallonraden att se någerlunda hyddad ut. Sen gödslade jag ordentligt med kogödsel och strödde ut träaska (ska vara bra för smaken har jag hört, det ger jag till vinbär också bl a). De står ganska soligt även om man kanske kunde önskat lite fler soltimmar per dygn (men en vacker björk står ivägen en del av dagen). Hallon gillar inte rotogräs runt rötterna så det måste bort innan man kan sätta plantor. Däremot tycker de om fuktighetshållande och lucker jord därför, ska de i höst skämmas bort med ny fluffig kompost. Nackdelen är alla rotskott överallt...rensa, rensa innebär det.
 
Jag kommer ihåg farmors fina hallonrader. Där dignade det av bär ska ni veta och inget ogräs syntes så långt ögat kunde nå. Det var lyx att få gå där och mumsa. Lever fortfarande i drömmen om ett eget stort och prunkande hallonland. Nu bor jag dock smått så det kommer aldrig att ske, om jag inte gräver bort hela återstoden av gräsmattan då förstås (och det kommer definitivt inte att hända...).
Alltså får jag nöja mig med det lilla.

Fördelen med hösthallon är att man får bär redan på årsskotten och sen klipper man ner alla skott efter skörd. Lätt och enkelt, passar mig. Nackdelen är att hösthallon klarar sig bäst upp till ungefär zon tre. Sen att de är färdiga först nu spelar inte så stor roll tycker jag. Hallon smakar ju ljuvligt närhelst man stoppar dem i munnen!


4 kommentarer:

  1. Jag har hört att hallon INTE ska ha aska men kan ha fel. Köpte själv en buske, Mormorshallon, förra säsongen och placerade den i en jättemurhink. Den klarade vintern bra och nästa vår blir det en ny hink och delning, så jag får två. Vill gärna ha en gul oxå:)
    Fin sida! Kram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tittat in! Aska har funkat fint hos mig men jag är ingen hallonexpert direkt. Har inte hört annat. Jag hade många gula förr men tog bort dem när vi byggde lusthuset. De är väldigt goda! Kram Milla

      Radera
  2. Roligt att de trivs hos dig! Här på landet lever de lite tuffare....Rådjuren mumsar glatt på de späda toppskotten, så det är inte många blommor som hinner bli bär - här är de fortfarande gröna. OM de hinner mogna får jag försöka skydda dem så att inte koltrastarna äter upp den lilla eventuelle skörden...men,men de ska ju också ha något att äta! Bara de sjunger vackert för mig är det OK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske vill smaka??! De kommer ju ändå ifrån din have...Kraaaam Milla

      Radera

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla