måndag 10 september 2012

Höstens växtmarknad...

Igår var det så änligen dags för höstens växtmarknad i Hallands Trädgårdsförenings regi på Lilla Böslid söder om Halmstad. Här får medlemmarna själva sälja sina växter och vi som inte säljer får frottera oss bland blommor och blad. Förväntansfulla stod vi utanför repavspärrningen och stampade. Först till kvarn...Fast precis som i våras gick jag ut lugnt, skulle "inte ha något" bara titta lite. Jo förresten, det skulle vara om jag trillade över ett fikonträd, då skulle jag slå till direkt no matter price hade jag bestämt. Men hur tror ni det gick?Även denna gång spelade hjärnan mig ett spratt och ville helt annat...det är ju så billigt...och något litet hål finns ju alltid att fylla ut (även om min man tycker att det verkar högst osannolikt) 

 
En styck Hosta 'Stiletto', var först ut och gled elegant ner i min medhavda papperspåse. Denna sorten blir runt 15 cm hög och får lavendelblå blommor med lila randning. Blir nog fint som snus och plats i landet fick den också. Ser man på!
 
Med risk för att bli tjatig, men detta är verkligen en av mina sensommar favoriter Rudbeckia fulgida var. speciosa 'Goldsturm' - praktrudbeckian. Och vem kan motstå för 20 spänn per planta. Fem till syrran och tre till mig. Stora var de också...Sedan fick jag även med mig ett par röda sockblommor Epimedium x rubrum (ska få mörkröd höstskrud, ser fram emot den) till mitt lilla woodland Sist, men inte minst köpte jag en Amsonia tabernaemontana - amsonia, växer ingen hemma hos mig ska bli trevligt med blå fägring i juni, juli nästa sommar. Nöjd och belåten lämnade jag sen denna trevliga begivenhet. Längtar redan till vårens växtmarknad, den är nästan ett strå vassare. Eller beror det må hända på att våren väcker habegär???
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla