torsdag 20 september 2012

Hermans Snålsoppa...

Höstens tid är här! Nu när sommaren oundvikligen är slut så känner i alla fall jag att det är ganska skönt att "krypa" inomhus, tända lite ljus och mysa. Men, det går ju inte bara att ligga där och drömma då denna årstid ju trots allt har så fantastiskt mycket att erbjuda oss - ute i trädgårdslandet. Hallonen åt jag upp de sista igår. Bönorna är ju som bekant bärgade. Tomaterna måste jag verkligen börja göra något åt och morötterna börjar bli klara (även om jag sett bättre exemplar). Morötterna(!) ledde mig osökt in i köksregionen i går kväll. Jag letade upp mitt recept och efter diverse kompletteringar i affären var det så dags för - Hermans snålsoppa! Jag älskar soppor! Det gör däremot inte min tonårsson (säg vad han tycker om förresten, förutom potatis och mackor...) så han jublade inte direkt. Men övriga familjen tog faktiskt om två gånger. Det var bäst tyckte min man då han annars får äta rester i en vecka. När jag tillagar soppa har det nämligen tendensen att bli så mycket och räcka lääänge...
Vem är då Herman?  Jo, han tillhör den stolta finska släktgrenen på mammas sida. Snålsoppan serverade han oss, rykande varm när vi för några år sedan var uppe i Sundom, utanför Wasa, och hälsade på. Här har ni också receptet. Enkelt att göra och väldigt gott. Har man då, som jag, tonårsson i huset är det idé att servera någon typ av korv eller annat kött till (igår blev det skivad och stekt mycket delikat falukorv). Då har man i alla fall samlat på sig något pluspoäng...
 
 
Hermans Snålsoppa
(4 pers)
 
4-6 potatisar
4 morötter
1 blomkålshuvud
1 broccolihuvud
2 dl sockerärtsbitar
Några nävar grovt hackad färsk spenat
Vatten, som precis ska täcka grönsakerna
1 grönsaksbuljongtärning
5 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk vetemjöl/ (potatismjöl)
Salt och peppar
En nypa socker
Hackad persilja/dill
 
Skala och skär potatisen och morötterna i små fyrkanter. Bryt broccolin och blomkålen i små buketter. Täck grönsakerna med vatten och lägg i buljongtärningen. Koka sakta. När grönsakerna är nästan mjuka lägg i sockerärtor, spenatblad och dill/persilja. Tillsätt även mjölken och grädden. Låt det koka upp. I receptet ska man reda av med vetemjöl men jag reder alltid såser med potatismjöl utrört i vatten (alla kockar ryser troligtvis nu). Men då slipper man klumpar och elände... Sist men inte minst krydda efter tycke och smak.
Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla