måndag 14 maj 2012

Växtmarknad för hagalna...

Så var årets stora begivenhet äntligen här, Trädgårdsföreningens växtkrängar dag! Medlemmar har då möjlighet att sälja sina små klenoder till oss andra hagalna växtivrare. Nu var min stora plan att inhandla mig endast en tomatplanta av förhoppningsvis lite annorlunda karaktär, för de brukar finnas, och INGET annat...Men vad hände??!! En tomat planta blev det förvisso men då fick jag ta vad som blivit över, efter att jag fastnat vid bordet med lundväxter och andra smarta ivrare gick direkt till tomaterna. Men det går ju inte att motstå: Trillium grandiflorum, treblad eller ännu bättre Trillium albidum, jättetreblad. Doften är sagolik! Hopps, där stod de helt plötsligt i min medhavda kasse. Kan ni se framför er en skog i Nordamerika där dessa växer som vitsippor, men 30 cm höga. Det kan jag!! Fräckt! Jag har nu ingen skog, bara en dröm...

 Nästa "tomat", som jag inte tänkt handla, var en helt oemotståndelig liten dvärgsorgeklocka (blek guldrams), Uvularia grandiflora. Nämen, titta på henne så näpen. Ner i kassen hon också. Oj, oj, oj! Storleken större följde med i brådrasket den med. En Uvularia grandiflora, guldrams (sorgeklocka). - "Var ska du ha dom?" undrade min kära vän Annika, som för den delen har en märklig "shoppingpåverkan" på mig (och jag på henne är jag rädd)...Nåväl, finns det hjärterum finns det planterum och de ståtar nu i min torvblocksrabatt under äppelträdet. Hittade ett par gluggar. Den stackars tomaten fick plats inne i växthuset och jag tog utpumpad plats raklång i soffan. Tur att det faktiskt är billigt så man redan nu kan ladda plånboken till nästa växtmarknad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla