söndag 6 maj 2012

Vår goda jord...


Idag har jag sått morötter, sallad, rädisor, satt gul- och rödlök och lite potatis. I växthuset har än så länge två tomatplantor fått flytta in till mina pipörtsplantor (denna följetong...). Här kommer sen efter hand att fyllas på med fler tomater, gurkor och annat smått och gott. Ifjol växte det mig över huvudet så i år ska jag verkligen försöka behärska mig...Alla bäddar är fyllda med härlig, mullrik kompostjord, spetsad med kögödsel. Vad kan gå fel?! Efter hand när plantorna växer upp är det perfekt att täcka med gräsklipp om man har tillgång till det.
Så är dock ej fallet hemma hos mig. Där får det ligga kvar på gräsmattan och gödsla den istället.

Vill du förbättra en lerjord eller en sandjord så tillför alltid organiskt material: kompost, stallgödsel, barkmull och torvmull (inte sand). Det ger strutur åt jorden och avger näring under lång tid. Konstgödsel är bara en snabb och kortvarig gödning och förbättrar inte jordens struktur. Tänk på att aldrig gå på jorden! Då förstör man strukturen. Anlägg istället gångar mellan odlingsytorna. Är det t ex en bred blomsterrabatt så lägg ut några trampstenar att gå på. Blir en viss balansträning men är betydligt bättre än att klafsa runt på jorden. Bra jord är en av hemligheterna bakom en lyckad odling. Förutom ljus, värme, vatten och lite gröna fingrar då förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Alla hälsningar gör mig jätte glad!
Kram Milla